سیستم مالیاتی در ترکیه

۲۷ بازديد

بسیاری از افراد مایل به سرمایه گذاری در ترکیه، تحصیل مهاجرت، کار و ... هستند. در ترکیه. یکی از مسائل مهم در هنگام مهاجرت به ترکیه کسب اطلاعات کافی در مورد سیستم مالیاتی این کشور می باشد. بر اساس رتبه بندی شاخص رقابت مالی بین المللی (ITCI) در سال 2021، ترکیه در بین 37 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) در رتبه هفدهم قرار گرفت. متوسط ​​مالیات بر درآمد شخصی بر سود سهام در ترکیه 20 درصد است که کمتر از متوسط ​​مالیات در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه است. زیرا میانگین مالیات در کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 24.1 است. مالیات در ترکیه شامل سه نوع کلی است. این سه نوع عبارتند از:

مالیات بر درآمد شخصی بسته به میزان درآمد در محدوده 15-40٪ اخذ می شود.

مالیات از 1 تا 18 درصد متغیر است

مالیات بر املاک بین 1 تا 30 درصد متغیر است.

انواع مالیات در ترکیه و شعب آنها

ترکیه یکی از رقابتی ترین نرخ های مالیاتی را در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) دارد. قوانین مالیات شرکتی ترکیه واضح، عینی و بر اساس استانداردهای بین المللی است. به طور کلی در این کشور سه نوع مالیات وجود دارد که هر کدام زیرمجموعه های خاص خود را دارند. سه نوع رایج مالیات در ترکیه عبارتند از:

مالیات بر درآمد

مالیات بر درآمد

مالیات بر شرکت ها

مالیات بر هزینه ها

مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

مالیات غیر مستقیم (SCT)

مالیات بر معاملات بانکی و بیمه

تمبر مالیاتی

مالیات بر املاک یا مستغلات

مالیات بر املاک

مالیات بر خودروها

مالیات بر ارث

شرایط مالیات بر درآمد در ترکیه

طبق قوانین مالیاتی ترکیه، مالیات بر درآمد در این کشور شامل دو نوع مالیات در این کشور می شود.

مالیات شرکت در ترکیه؛ بسیاری از ایرانیان موفق به ثبت شرکت در ترکیه شده اند که برای آن باید مالیات بپردازند. طبق قانون مالیات ترکیه، صاحبان شرکت های زیر ملزم به پرداخت مالیات هستند:

شرکت های سرمایه گذاری

ترکیب هم افزایی

نهادهای اقتصادی عمومی

کسب و کارها

شرکت های تجاری

مالیات بر درآمد شخصی در ترکیه؛ این نوع مالیات در ترکیه شامل انواع درآمدهای شخصی است که در ترکیه به دست می آید. نمونه هایی از این نوع درآمد در ترکیه عبارتند از: درآمد حاصل از کشاورزی، درآمد حاصل از بازرگانی، حقوق و دستمزد کارکنان بخش دولتی و خصوصی، درآمد حاصل از خوداشتغالی، درآمد حاصل از سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (درآمد اجاره)، درآمد حاصل از خرید و فروش. اوراق بهادار و سایر درآمدهای بدست آمده در این کشور.

قوانین مالیاتی برای هزینه ها در ترکیه

نوع دیگری از مالیات در ترکیه، مالیات بر هزینه است که شامل چهار گروه مختلف مالیاتی است. این چهار گروه ناشی از:

BTW (BTW)

مالیات بر ارزش افزوده شامل کلیه کالاها و خدمات تجاری، صنعتی، کشاورزی و حرفه ای وارد شده به کشور می باشد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده خرید کالاها و محصولات مختلف به طور کلی 1%، 8% و 18% بسته به نوع کالا می باشد.

مالیات بر مصرف ویژه (SCT)

معاملات و خرید و فروش کالا یا چهار گروه اصلی کالا در ترکیه مشمول مالیات بر مصرف ویژه با نرخ های مختلف مالیاتی می باشد:

فرآورده های نفت و گاز

اتومبیل و سایر وسایل نقلیه مانند موتور سیکلت، هواپیما، هلیکوپتر، قایق بادبانی

تنباکو و فرآورده های تنباکو، مشروبات الکلی

کالاهای لوکس

مالیات بر معاملات بانکی و بیمه

تراکنش‌های پولی که به صورت نقد یا به حساب‌های خصوصی پرداخت می‌شود مشمول مالیات بانکی و بیمه‌ای نمی‌شوند، اما سایر معاملات مانند سود وام و درآمد بانکی مشمول مالیات بانکی و بیمه می‌شوند. معمولا نرخ این نوع مالیات 5 درصد تراکنش بانکی یا حق بیمه است، اما برای برخی معاملات مانند معاملات سپرده بین بانکی، نرخ مالیات 1 درصد ارزش کل معامله است. از سال 2008، هیچ مالیاتی بر مبلغ فروش به دست آمده در نتیجه معاملات ارزی دریافت نمی شود.

مالیات مالیات ایالتی

مالیات تمبر نوعی مالیات است که توسط دولت ترکیه اخذ می شود، این نوع مالیات بر معاملاتی که بر روی کاغذ ثبت می شود و طرفین امضاء، مهر و... کرده اند اعمال می شود. میزان این مالیات بر اساس معاملات بین مؤسسات تعیین می شود. و افراد پرداخت کنندگان تمبر کسانی هستند که اسناد را امضا کرده اند. نمونه هایی از معاملاتی که شامل حق تمبر در ترکیه می شود عبارتند از: انواع قراردادها، خرید و فروش اوراق، مشارکت در سهام، ضمانت نامه، اجرای اظهارنامه های مالی و حقوقی و .... حق تمبر 0.189٪ تا 0.948٪ از ارزش کل معامله است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با موسسه مهاجرتی شاهان تماس بگیرید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.